Becoming BOLD

Podcast

Hvordan er det lykkedes to 17-årige iværksætterspirer at lave et produkt der bryder igennem i en af verdens hårdeste brancher?

Denne podcast følger det danske startup BOLD Drinks’ rejse fra ide til gennembrud.

Helt unikt har vært og forretningsudvikler Anders Graabæk været med på rejsen helt fra den spæde start.

Med podcasten ønsker vi – med BOLD som case – at gøre lytteren klogere på, hvordan en systematisk tilgang til forretningsudvikling kan være afgørende for at gøre drømmen til virkelighed.

Spoiler alert: Det bliver nørdet!

 

Episode 1 – Ideen

Hvordan opstår en virksomhedside? Og hvordan ved man om ideen er god?  I dette afsnit går helt tilbage til BOLDs start i 2016. Dengang ideen hed L.A. Coffee, logoet var … øhh, noget med en elefant og mottoet “Iskaffe: smager godt, pisse dyrt”. Vi snakker, om hvordan ideen modnes og udviklede sig henover tid. Og hvornår Lasse og Adrian opdagede, at de havde fat i noget.

Episode 2 – Teamet

Hvordan finder man det rette team? En startup består først og fremmest af mennesker. Mennesker der deler passion, vision og risiko. Men hvordan finder man de rigtige at starte op med? Og hvad nu hvis man kommer til at vælge de forkerte? I sin korte levetid har BOLD haft mange forskellige konstellationer. I denne episode kigger vi på hvilke læringer disse erfaringer har givet Lasse og hvad det har betydet for hans måde at organisere virksomheden på.

Episode 3 – Vision

Hvad er den dybere mening bag brandet? Hvad er drivkraften bag virksomheden? Hvilken forandring er det Lasse ønsker at skabe igennem BOLD? I denne episode kommer vi højt op i luftlagene. Vi snakker værdier, vision og drømme for fremtiden. Og så prøver vi at finde helt ind til kernen. Af både BOLD og menneskene bag. Iværksætteri er en kunstart og iværksættere skal forstås som kunstnere. De dygtigste bruger deres virksomhed ligesom en maler bruger et kanvas. Derfor prøver vi i dette afsnit at forstå, hvad det er Lasse gerne vil udtrykke med BOLD.

Episode 4 – Produkt

Hvordan føles det, når du efter 3 års kamp endelig står med dit produkt i hånden?
I dette afsnit kigger vi på den lange rejse imod at få produceret den første Bold.
Vi snakker om:
– Hvordan får man samarbejdspartnere til at tro på sit projekt?
– Om chokket ved at første gang se en kunde tage produktet ned fra hylden.
– Og hvordan én problemstilling – hvordan får vi den produceret? – hurtigt afløses af en anden: Hvordan får vi solgt 40.000 dåser?

Episode 5 – Tilbage i Løvens Hule

Hvordan vender man et nej til et ja?
Det er missionen for Lasse og Adrian, da de som de første får muligheden for at vende tilbage til Løvens Hule og overbevise de rutinerede investorer.
Afsnittet er optaget d. 23. august 2020 en time efter Bold pitchede foran løverne. Det er et ærligt indblik i, hvad der går gennem hovedet på umiddelbart efter et af deres livs største øjeblikke. Og ikke mindst et hørbart udtryk for den udmattelse, der følger i kølvandet på de helt store forhandlinger.

Episode 6 – Investering

Rejsen fra Løvens Hule til at lande investeringen blev lang. For Bold endte Due diligence-processen med at tage et lille halvt år. Det er her du som stifter skal balancere på det tveæggede sværd. For når handlen trækker i langdrag, risikerer den at hive fokus på kerneforretningen med sig. I det har afsnit kigger vi nærmere på hvordan due diligence-processen forløb for Bold Drinks. Og om det har været det hele værd. Om at vokse fra iværksætter til forretningsmand. Og i samme omgang sige farvel til sin co-founder og bedste ven. Om at fucke op på nationalt tv. Hvad løvens hule har betydet for Lasse. Hvordan man vender et nej til et ja (Igen, igen, igen). Og om virksomheden Bold Drinks samlet set er kommet stærkere ud på den anden side